· 

Waarom zou ik als gastouder social media gebruiken?

Als gastouder ben je ondernemer en als ondernemer kan je tegenwoordig lastig scoren zonder dat je online te vinden bent. Daarom is het als gastouder verstandig om een Instagram- en/ of Facebookpagina te hebben. Zo ben je online vindbaar en kunnen ouders eerst even online kijken of jij goed bij ze past. Hoe jij social media kan inzetten als gastouder ga ik je in deze blog vertellen.

 

Heb ik social media nodig als gastouder?

Zoals ik al in de introductie vertelde is het belangrijk om op social media te vinden te zijn, ouders kunnen zich dan kunnen verdiepen in jou als gastouder en ze kunnen kijken of de eerste indruk van jou als gastouder bij hen past. Dit is overigens niet het enige, want jouw social media pagina kan ook werken als een zogenoemde ‘salespagina’. Social media worden voornamelijk gebruikt om je als persoon te verdiepen in een bepaald bedrijf. Dat houdt in: vandaag een volger erbij, niet gelijk vandaag ook een klant. Het kan namelijk zijn dat een nieuwe volger jou eerst een tijdje gaat volgen, voordat het overgaat tot aankoop. Dus als jij als gastouder een social media-account hebt of Facebook en/ of Instagram is het van belang dat jij hier ook regelmatig wat op plaatst. Als jij namelijk vandaag een nieuwe volger erbij krijgt en jij laat vervolgens twee weken niets van jou horen, dan is de kans aanwezig dat deze potentiële klant uiteindelijk niet meer naar jou toe gaat. Daarnaast kan het ook zo zijn dat deze potentiële klant er langer over doet om de keuze te maken om wél met zijn of haar kind(eren) bij jouw gastouderopvang te gaan. Zeker als jij als gastouder nog plekjes vrij hebt is het van belang dat jij minimaal twee keer per week wat van jou laat horen op social media. 

 

Ik zit als gastouderopvang vol, heb ik social media dan nog wel nodig?

Jouw gastkinderen worden groter en zelfstandiger en uiteindelijk, hoe stom dat ook klinkt, hebben de ouders jou niet meer nodig. Verder kan het ook zo zijn dat kinderen naar een andere stad verhuizen of dat ouders simpelweg voor de variatie eens een andere gastouder de kans willen geven. Daarom is het van belang dat jij, met een volle gastouderopvang, gewoon actief blijft op social media. Want zoals ik al in de vorige alinea beschreef, vandaag een nieuwe volger, is niet gelijk vandaag een klant.

 

Wat kan ik als gastouder dan op social media zetten?

Omdat ouders heel nauw met jou werken, is het belangrijk dat jij als gastouder je persoonlijke kant laat zien. Zo weten ouders precies met wie ze te maken krijgen en of jij bij hen past. Daarnaast is het belangrijk dat jij ook wat van jouw werk laat zien. Plaats dus niet alleen maar selfies, maar plaats bijvoorbeeld ook een foto van een tafel met knutselwerkjes of een oven vol met zelfgemaakte cakejes. Pas overigens wel op met het plaatsen van foto’s van kinderen. Overleg altijd eerst met de ouders of zij dit oké vinden. Mits zij dit niet prettig vinden, kan je ook nog overleggen of het oké is dat jij alleen het gezichtje van je gastkind bedekt met bijvoorbeeld een Emoji. Wanneer zij zich hier ook niet prettig bij voelen, plaats je uiteraard geen foto van hun kind(eren). Daarom is het ook handig om in je posts met gastkinderen te vermelden dat jij deze foto in overleg met de ouders mocht plaatsen, want jij wil natuurlijk geen ouders afschrikken die dit liever niet hebben.

 

Hoe richt ik mijn social media als gastouder goed in, zodat het volgers (ouders) trekt?

Het is ten eerste belangrijk dat jij een bedrijfspagina hebt, zowel op Instagram als op Facebook. Dit geeft je namelijk de mogelijkheid om gebruik te maken van zakelijke functies, zoals het kunnen plaatsen van een websitelinkje. Zodra jij een zakelijke pagina hebt, is het van belang dat jij een aantrekkelijke bio maakt (introductiestukje) en hierin vermeld wie jij bent, wat je doet en waar jij goed in bent. Probeer dit opsommend te doen en gebruik hier emoji’s bij. Daarnaast is het belangrijk dat jij jouw adres of stad vermeld onder het kopje “locatie”, dit kan overigens alleen op Instagram, op Facebook kan je het apart vermelden in je bio. En last but not least, vermeld je website als je deze hebt. Zo kunnen jouw volgers gemakkelijk doorklikken als ze op zoek zijn naar meer informatie.

 

Is social media nog te veel ‘abra cadabra’ voor jou? Meld je dan aan voor de interesselijst van de social media webinar voor gastouders!

Deze blog is geschreven door Loïs Moolenaar van De Marketingmoolenaar. Zij is social media marketeer bij Tante Vroesh en gaat ook in samenwerking met Tante Vroesh een online webinar geven over hoe je als gastouder social media kan inzetten. Alleen bij genoeg aanmeldingen op de interesselijst gaat deze webinar door.

 

Schrijf je vrijblijvend in op de interesselijst: https://forms.gle/pHL4M8KYMJi6sE1N9

Wil jij ook op de hoogte blijven over social media marketing? Ga dan naar www.demarketingmoolenaar.nl of volg Loïs op social media; @demarketingmoolenaar.


Tante Vroesh 15 jaar.

In de vorige de blog wordt er gesproken over een onderzoek uit 2011?

Ja… 2011… dat is 10 jaar geleden.

Maar inmiddels is het BIJNA 15 jaar geleden dat Bianca startte met haar gastouderbureau en Tante Vroesh werd opgericht.

Wat een feest! En wat gaat de tijd snel!

Heb jij nou nog een leuke ervaring die je met ons wilt delen, mail het ons.

Heb je een leuke foto of een aandenken? Deel het!

Uiteraard zijn wij hier op de achtergrond ook al mee bezig. ;.)

 

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Gastouderbureau Tante Vroesh

Kerkstraat 4, 8261 BC  Kampen

KvK 05082074

 

E    info@tantevroesh.nl

T    038 85 11 872